Vandaag is de dag van de scheiding. Een dag wanneer wij onszelf moeten vragen, “Waarom scheiden wij?”.
Ik startte een onderzoek met aantal vragen vragen aan mijn tantes en ooms. Waarom zijn jullie getrouwd? Het antwoord begon met de volgende vers:
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (Room 21)
” En het behoort tot Zijn Tekenen dat Hij van jullie eigen soort echtgenotes heeft geschapen, opdat jullie rust bij haar vinden en Hij bracht tussen jullie liefde en barmhartigheid. Voorwaar, daarin zijn zeker Tekenen voor een volk dat nadenkt ”
Volgens de generatie van onze ouders gingen de partners het huwelijksleven in met een geïntegreerde praktische programma, waarin alles wat zij nodig hadden, uitgaande van de aard van haar relatie met de partner. Vragen als “Wat zijn de verantwoordelijkheden” en “Wat zijn de grenzen, rechten en plichten” en het besef dat men onderdeel is van een islamitisch gemeenschap, worden nader behandeld.
Dit model, dat is verduidelijkt in de Heilige Koran, voornamelijk in vier hoofdstukken, in Koe (al-Baqara), Vrouwen (Nissae), Licht (Noor) en Echtscheiding ( Talak), dat genormaliseerd is in de samenleving en veranderde in een gebruikelijk wettelijk model, en hoewel het enkele gebreken vertoont, is het kenmerk dat het een uniform model is, behalve in enkele delen die van stam tot stam verschillen.
In de vorige generaties leken gezinnen op elkaar, de nieuwe partners kregen steun van hun ouders, tantes en ooms met de imam als adviseur en de arbiter. Na het huwelijk werkten de partners hard voor hun gezin. Er waren gemeenschappelijke gewoonten, gevoelens, behoeftes, verlangens, wensen en wetten. Het hele gezin werkte naar een doel.
Er is afstand genomen van het oude model en het is onder andere beëindigd door de onderwijs- en media-instellingen. Tevens is er een historische breuk ontstaan tussen de generatie van onze ouders en  onszelf waardoor elk paar een nieuw model c.q. nieuwe poging is om begrip te creëren alsof zij het eerste paar op aarde zijn dat een nieuwe grondwet schrijft waarvan zij afhankelijk wordt. Hun ervaringen uit het verleden en toekomstige verbeeldingen, waarvoor zij vrienden en collega’s raadplegen, maakt dat veel modellen noch oosters, Marokkaans, Europees, Turks of Arabisch zijn, slechts een mengeling van gewoonten, gevoelens, behoeftes, verlangens, wensen en wetten.

In echtscheidingen merk ik vaak op dat elke partner een eigen beeld heeft van een “goed” huwelijk. Wanneer ik de partners vraag om een A4Ttje over een goed huwelijk te schrijven krijg ik 2 verschillende verhalen en merk ik dat de partners niet in staat zijn om hun verhalen te verenigen.De vraag is niet “Waarom scheiden veel Marokkanen?” maar “Wat is de betekenis van het huwelijk voor ons als Marokkanen?”.